
Dvojica producentov Jonathan More a Matt Black sa konečne vracia na scénu aj so svojou materskou skupinou. Zakladatelia dnes už kultového londýnskeho labelu Ninja Tune si s ďalším štúdiovým počinom dali načas. Od posledného regulárneho albumu Let Us Play uplynulo už deväť rokov a pri ich neprehľadnej diskografii plnej maxisinglov, remixov, setov a popri záplave ostatných „ninjovských“ titulov sa nezdá, ako ten čas letí.
More & Black sa však vrátili vo veľkom štýle a v plnej forme. Z hľadiska formy ani technológií síce nič prevratné neprinášajú, umne však lepia zvukovú mozaiku z maličkých zrkadielok najrozmanitejších farieb ústiacu do tucta nápaditých skladieb. Už úvodný (na niektorých edíciach až ako siedma skladba) pilotný singel Everything Is Under Control s ostrými gitarami a hosťujúcimi rebelmi MC Mikem Laddom a Jon Spencerem môžme korešpondujúc s názvom domovskej kapely druhého z nich nazvať explozívnym. Nezameniteľný je aj hlas Rootsa Manuvu hneď v nasledujúcej skladbe True Skool, ktorá pre zmenu načiera do etnických prameňov. Väčšina skladieb sa nesie na elektronickom základe, zlámaných synkopických beatoch, no svoje špecifické čaro jej dávajú hlavne hosťujúci vokalisti, MCs, či rapperi.
Z hľadiska Slovenska je zaujímavou skladba Aid Dealer. Nielen preto, že Coldcut budú patriť k headlinerom Bažant Pohody, ale v heslovitom texte kritizujúcom humanitárne mašinérie sa pri vymenovávaní krajín ocitne „Slovakia“ bok po boku Juhoslávie, Ghany, Libérie, Somálska, a ďalších krajín tretieho sveta. V skladbe navyše hosťoval saxofonista Soweto Kinch známy aj z Bratislavských jazzových dní.
Spomedzi ďalších hostí spomeniem legendárneho Roberta Owensa v epickej Walk A Mile In My Shoes podoprenej okrem samplov pulzujúcich o niečo pomalšie ako na zvyšku albumu aj „mobyovskými“ sláčikmi. Hneď ďalšia skladba Mr. Nichols, ktorej text patrí ďalšej ninjovskej akvizícii menom Fog, sa tempo ešte spomalí až takmer k ezoterickému ambientu. Titulná skladba potom tvorí predel medzi oddychovou a experimentálnejšou pasážou albumu vrcholiacou záverečnou psychedelickou codou Colours The Soul.
Coldcut sa vydali na cestu pesničiek, aj tie im však ponúkajú dostatok priestoru na hry so zvukmi a neopočúvané koláže a ponúkajú majstrovsky namixovanú kolekciu, ktorá vás skladbu po skladbe drží v napätí od začiatku až do konca.
9/10
Peter Cagáň
S-Music