
Nestáva sa často, aby sa niektorá slovenská kapela presadila v zahraničí. Ešte menej je domácich skladieb, ktoré vydávajú prestížne západné vydavateľstvá. Paradoxne, na to, aby si väčšina ľudí všimla, že vôbec existuje kapela ako mindMap, musela im v známom francúzskom vydavateľstve F-com v rámci ich slávnej hudobnej výberovky Megasoft Office vyjsť skladba Gerlach. Logickým vyústením tohto úspechu je ich druhý album Gran-ahua. Zatiaľ čo ich debut Plochy z roku 2003 distribuovalo iba talianske vydavateľstvo Afe Records a na Slovensko sa ani nedostal, aktuálneho albumového pokusu sa chopilo mladé domáce vydavateľstvo Ambsine. Gran-ahua (titul odvodený od starogermánskeho názvu pre rieku Hron) sa nesie v polohách typických pre ambient, cez downtempo až po trip-hop. Temná, miestami depresívna atmosféra, éterický, nie však vždy úplne dokonalý spev Dany Mazálovej a hosťujúce flautistky. Dokopy zvláštna, občas nie práve zábavná plavba vodami rieky Acheron. Len prievozníkmi sú namiesto Chárona banskobystrická dvojica Emil Maťko a Igor Iliaš. Počúvať tento album vyžaduje sústredenie a niekedy i poučeného poslucháča – fajnšmekra. Gran-ahua nie je pre každého. Albumu chýba aj akási producentská ľahkosť, čo je trochu škoda, pretože tento album možno priradiť k tým zaujímavejším na domácej hudobnej scéne. Na trochu podobný Abuseov album The Great Outdoor však kvalitatívne zatiaľ nemá. Napriek tomu sa počúva príjemne. Bohužiaľ, skladby po relatívne krátkom čase omrzia a vás už nič nevedie k tomu, aby ste po nich znova siahli. Ako kulisa k nejakej inej činnosti, príjemná hudba v pozadí, je však toto CD výborné. Neruší a to je možno i jeho najväčšia chyba. Na druhej strane, v žiadnom prípade nemožno hovoriť o nejakej premárnenej šanci. Album určite nie je prelomovým bodom v slovenskej elektronickej hudbe, no zlý rozhodne nie je.
Tomáš Prokopčák
SME