
Brazílska hudba je hudba melodických, harmonických a rytmických kontrastov, ale zároveň aj ich podobností. Žiaden iný hudobný štýl sa nemôže pochváliť takou vynaliezavosťou. Nečudo, že v dnešnom kultúrnom Babylone slúži ako odrazový mostík pre tisícky invenčne vyčerpaných hudobníkov hľadajúcich „nové“ cesty. Iste, sú to cesty nových postrehov, ale málokedy von z bludiska post-modernej povrchnosti. Neo-bossa je neviditeľný bastard z diskoték. Vďaka hlbokým koreňom znie stále najzaujímavejšie z väčšiny house & drum & bassového klubového tiež-jazzu, ale pozorné počúvanie odhalí rýchlo okopírované základné pravidlá bez potreby zamýšľania sa. Česť výnimkám, pre ktorých sa nestala veta „veď je to len tanečná hudba“ zaklínadlom ospravedlňujúcim vlastnú krátkozrakosť.
Brazílsko-belgické vydavateľstvo Ziriguiboom patrí k takýmto výnimkám. Oproti ostatným tvorcom elektronickej bossa novy dokážu hudobníci z tohto vydavateľstva nielen svojsky spracovať bohatosť brazílskeho folklóru, ale dokonca aj po novom rozvíjať brazílske tradície, čo sa darí málokomu. Neponáhľajú sa, za 4 roky existencie tu vyšlo len 12 dlhohrajúcich platní. Výber The Now Sounds Of Brazil je „len“ obyčajnou „pripomienkovou“ kompiláciou známych skladieb, doteraz nevydaných remixov a pár noviniek. Napriek nesúrodým skladbám výber drží pokope viac, ako iné, koncepčnejšie ladené novo brazílske albumy. Z každej skladby totiž cítiť duch originálu, ktorý slúži ako základ elektronickému ale aj akustickému spracovaniu. Tradíciu, ktorá dobíja nielen počítačové perkusívne batérie. Ono totiž v dobrej hudbe nejde o progresivitu prevedenia, ale o progresivitu zmýšľania. Potom aj klubová „tucka“ môže búchať v rytme hlbších súvislostí.
dezorz, 3.9.2003
zionmag