Crammed Discs * Ziriguiboom | 2002 | CD: €12,00 kosik
picture Súčasná brazílska hudba ako na podnose

Keď som prednedávnom písal recenziu na album formácie Zuco 103 a v úvode som spomínal genealógiu súčasnej brazílskej hudby a jej prienik do našich stredoeurópskych končín, nenapadlo ma, že pár dní nato dostanem väčšinu spomínaných interpretov ako na dlani na jedinom cédečku. Vkusný digipak s jednoduchým grafickým motívom ma zaujal možno ešte skôr ako som ho vložil do prehrávača, label Ziriguiboom spolu s lákavým titulným názvom sľubovali lahôdku pre milovníkov brazílskej samby a bossanovy alebo súčasnej elektroniky, prípadne priaznivcov oboch táborov. Ako môžeme počuť aj na tomto cédečku, pojmy ako brazílska hudba a elektronika sa nevylučujú, práve naopak v posledných rokoch koexistujú v zaujímavej symbióze.

Hoci nie som zrovna zarytým priaznivcom kompilačných albumov, pohľad na mená interpretov ako aj zastrešujúci duch brazílskej hudby ma prinútili zamilovať si túto výberovku zakrátko po prvom vložení do prehrávača. Zostavovateľom kompilácie sa totiž aj pri nepochybnom zámere hlavne prezentovať interpretov svojho vydavateľstve novým potencionálnym zákazníkom podarilo na uzde udržať aj celkovú koncepciu albumu. Žiadna z piesní nepôsobí dojmom prilepeného či vyčnievajúceho prívesku, aj napriek tomu že sa tu miešajú takmer živé prevedenia s elektronickými alebo zmiešanými aj s remixami pôvodných verzií. Brazílska hudba má tú výhodu, že vďaka pestrej a bohato zastúpenej rytmike sa stáva vyhľadávaným artiklom nielen pre muzikantov, ale aj programátorov, či remixérov.


Ako napovedá aj pohľad na stručný katalóg labelu na vnútornej strane bookletu, miešajú sa tu relatívne starí matadori ako Bossacucanova, Zuco 103, nebohý Suba, či nám z pred-predminulých džezákov dobre známa Bebel Gilberto s nastupujúcou generáciou interpretov ako Sibelle, či nedocenenými legendanmi ako Celso Fonseca, ktorí sa svojich albumových debutov pod labelom Ziriguiboom dočkajú čoskoro. Práve speváčka Cibelle by sa mohla stať pokračovateľkou tradície Gilbertovskej famílie, jej bossanovy na kompilácii reprezentujú tú živšiu časť, kde vyniká hlavne hlas a akustické nástroje. V podobnom duchu brazílskeho džezu sa prezentuje aj Celso Fonseca pôsobiaci na scéne už vyše dvadsať rokov a hrával pomaly s každým, kto v brazílskej hudbe niečo znamená – od Gilberta Gila po Bebel Gilberto. Zvyšok albumu už patrí skôr do rubriky „plugged“ vďaka dominujúcim elektronickým samplom či groovom.


Zaujímavosťou je tridsať rokov stará klasika Cosa Nostra od Erlona Chavesa v takmer deep-housovom remixe Raw Deal, hoci z hľadiska využitia zvukov sa jedná o jednu z menej originálnych kompozícií. Použité sample a zvraty mi až príliš pripomínajú remix skladby Meet El Presidente od kapely Duran Duran, čo je síce formácia, ktorá navonok s brazílskou hudbou okrem názvu albumu Rio nič spoločné nemá, ale spolupracovala napríklad aj s nestorom brazílskej hudby Miltonom Nascimentom.


Skladby formácie Zuco 103 sa aj vo svojich albumových verziách doslova remixérom ponúkajú ako vďačné objekty, oba remixy zastúpené na albume (Charles Webster resp. Boris Dlugosch + Michi Lange) však skladby posunuli inam len z hľadiska spestrenia novými zvukmi, atmosféra aj tempo zostali zachované. Kontrastom v tomto smere je nám dobre známy remixér od našich juhozápadných susedov Peter Kruder, ktorý takmer na nepoznanie zreparoval titulnú skladbu albumu Tanto Tempo od Bebel Gilberto. Použil zvuky pripomínajúce pionierske analógové syntezátory zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, skladbe vďaka dominantnému rytmu a zemitej basovej linke dokázal vtlačiť svoju atmosféru nad ktorou sa vznáša titulné melódia a vokál speváčky.


Dvoma skladbami (z toho jednou remixovanou Nicolom Contem) je na kompilácii zastúpený aj zázračný talent Suba, ten však už bohužiaľ žiadnu novú skladbu nevytvorí, tak treba dúfať, že sa ešte podarí objaviť jeho nejaké zabudnuté tracky v šuflíkoch či na harddiskoch. Vynikal hlavne obdivuhodným zmyslom pre atmosféru skladby a groove, bol ukážkovým príkladom toho, že niekedy menej býva viac.
Ešte je na kompilácii zastúpená aj legendárna formácia Erlon Chalves miešajúca rockovú hudbu s brazílskymi a funky rytmami, ich hoci zremixovaná skladba Cosa Nostra mi však asi ako jediná na albume pripadá tak trochu ako vytrhnutá z kontextu.


Aj tak som však prekvapený ako táto kompilácia drží pokope a tvorí pomerne ucelený album, ešte raz sa priznám, že som to nečakal. Možno by ešte stálo za to využiť maximálnu možnú stopáž a pridať dve-tri skladby, pri kompiláciách nebýva zvykom nechávať na diskoch voľné miesto. Hoci si stále myslím, že kompilačné albumy sú skôr reklamou a výkladnou skriňou vydavateľstva, tento album si viem predstaviť nielen ako prílohu hudobného časopisu, ale oplatí sa po ňom siahnuť aj v predajni s hudobnými nosičmi. A to aj napriek tomu, že nemapuje celú súčasnú brazílsku hudobnú scénu, ale iba zástupcov jedného labelu.


8/10


Peter Cagáň
music.sk
dalšie recenzie na tento album:
SME
zionmag
inZine