MindMap – zvuk Smrekovej vody
Projekt mindMap založili Emil Maťko a Igor Iliaš na jeseň v roku 2000. Prvé demo s názvom _Faces_ pozostávajúce zo 6 skladieb v prevažne ambientnom duchu vyšlo v lete roku 2001. Postupom času sa začal predstavovať mindMap naživo ako čisto elektronický projekt, neskôr obohatený o vokál v podaní speváčky Dady, ktorá sa stala neodmysliteľnou súčasťou kapely. Jedno z prvých vystúpení vyšlo ako druhé demo s názvom live:subterra. V marci 2003 vychádza na talianskej značke Afe records prvý album Plochy, pričom tvorba sa posunula viacej do down-tempa a trip-hopu. V snahe oživiť živé vystúpenia začala kapela vystupovať obohatená o flauty. Rastúci význam spevu a akustických nástrojov sa podpísal pod nový album s názvom Gran-ahua (recenziu si môžete prečítať v aktuálnom Vlnobití), ktorý vyšiel na slovenskej značke Ambsine records. Skladby mindMap vyšli na viacerých kompiláciach na Slovensku a v zahraničí, pričom zatiaľ najväčším úspechom je účasť na kompilácii Megasoft Office francúzskeho vydavateľstva F-Communications.
Rozhovor s Igorom Iliašom (I..I.), Emilom Maťkom (E. M.) a Danou Mazalovou (D. M.) sa začal niekedy koncom novembra v Nu Spirit bare a bol dokončený, via internet, tesne pred vianocami.


P.Š.: Začnime úplne od začiatku. Ako sa všetko začalo? Venovali ste sa hudbe už pred založením mindMap? Kedy, kde a za akých okolností ste sa stretli?

I. I.: Na strednej škole hral Emil v kapele s názvom Morfus Anima klasicky so spolužiakmi v garáži, a ja som v tom čase s kámošmi (dnes si hovoria Ear Drum Kru) skúmal možnosti hudobných počítačových programov. Vtedy to boli ešte len jednoduché 4-stopové trackery, nemali sme žiadne zvuky, všetko sme samplovali z cédečiek. Boli sme nadšení možnosťami počítača, dokázali sme nad tým presedieť celé hodiny, avšak vtedy som vôbec nemal ambíciu to niekomu púšťať či nejako inak to prezentovať. Emil počúval radikálny metal, ja elektroniku, veľa sme o hudbe polemizovali. Istý čas sme dokonca s ďalším spolužiakom – raperom, väčšinou v alkoholovom opojení, robili hip-hop. Bola to veľká zábava, avšak opäť bez ambícií prezentovať sa. Vážnejšie sme sa hudbe začali venovať až s mindMap-om. Chceli sme spojiť dva rôzne pohľady na ambient: dark ambient/industrial a elektronický ambient a využiť možnosti syntetizátorov. Tak sme nahrali demo _Faces_ a začali sa prezentovať aj navonok. Časom sa rozvinula spolupráca so speváčkou Dadou a neskôr sme začali vystupovať na živo a pre oživenie prizývať flautistky.
D.M.: Ja sa venujem hudbe odmalička, špecializovaná hudobnícka trieda na základnej škole mi ponúkala rôzne možnosti angažovať sa v zboroch, súboroch, muzikáloch. Takže ten základ bol bohatý na skúsenosti z pódia a všetko čo k tomu patrí. Počas štvorročného odmlčania sa na strednej škole som stretla Igora a vtedy začínajúci mindMap. Keďže som niekedy mala výhrady voči celkovej harmónii, nedalo mi a začala som čoraz viac zasahovať aj do samotnej tvorby.

P.Š.: Mali ste nejaké vzory z domácej alebo zahraničnej elektronickej scény, podľa ktorých ste sa zo začiatku orientovali?

E. M.: Nemyslím, že by sme sa chceli v začiatkoch na niekoho podobať a nesnažíme sa o to ani teraz. Osobne počúvam dosť inú hudbu ako produkujeme s mindMap, čo je do značnej miery spôsobené aj tým, že už 8 rokov robím malé hudobné vydavateľstvo (black orchid productions), ktoré je zamerané prevažne na abstraktnú elektroniku, industrial a dark rock.
I. I.: Nenazval by som to vzorom typu ,,chcem byť ako XXX“, ale keďže umenie je akýmsi invenčným plagiátorstvom a každá hudba na mňa nejako vplýva, moji obľúbenci sú: Future Sound of London, Orb, Dead Can Dance, Autechre, Boards of Canada, Aphex atď.

P.Š.: Povedzme si niečo viac o jednotlivých albumoch, o debute _Faces_ (2000), o Plochách (2003) a nakoniec o Gran-ahua z minulého roku.

I. I.: _Faces_ nie je album, je to naše prvé demo, ktorým sme testovali reakcie poslucháčov. Je dosť infantilné, miestami naivné, ale bolo to od srdca... Plochy obsahujú podľa mňa našu najlepšiu skladbu Da Song, deväť minútový atmosférický epos temných plôch aj dynamických rytmov... škoda len, že po technickej zvukovej stránke to nie je ono, v tejto oblasti je stále čo doháňať. No a Gran-ahua je zatiaľ technicky najlepší a hudobne najrozmanitejší, obsahuje viac spevu a živých nástrojov, niektoré skladby znesú aj bežní ,,rádioví“ poslucháči.
E. M.: Veľký rozdiel medzi jednotlivými albumami je najmä v samotnej kompozícii a od nej odvodenej pestrosti a zaujímavosti skladieb. Na _Faces_ môžete počuť takmer výlučne len syntetizátory. Skutočnosť, že sme začali hrávať naživo so speváčkou Dadou sa odzrkadlila na albume Plochy, na ktorom bol zastúpený už aj spev a viacej živých nástrojov. K výsledku sa pridalo aj to, že sme začali v oveľa väčšej miere využívať softvérové a hardvérové možnosti. Album Gran-ahua predstavuje prirodzené pokračovanie nášho vývoja, pričom sú skladby v oveľa väčšej miere postavené na speve a živých nástrojoch.

P.Š.: Predsa len poďme trochu viac do hĺbky. Ja vo vašej hudbe počujem, okrem spomínaného, prvky folklóru, teda hlavne vo vokálnych prejavoch, v Gerlachu je myslím drumbľa, potom sa sem tam mihnú názvuky nu jazzu, v Akusii počujem neoromantické reminiscencie, no a keď si spomenul Da Song,, tak tam ma zaujal ten gitarový riff…

I. I.: Našim zámerom je robiť pestrú a zaujímavú hudbu, nie len kopírovať nejaký štýl elektronickej hudby a znieť presne ako niekto z U.K. Veď prečo nevyužiť bohaté slovenské tradície? Emil si nedávno kúpil fujaru!
D. M.: Ja som sa folklórnemu spievaniu venovala 8 rokov, takže je to možné, aj keď to nie je mojim zámerom. Bolo to prirodzené, i keď teraz už nezaťahujem .
E.M.: Všetky skladby sú odrazom nálad a pocitov, ktoré sme v čase ich komponovania mali. Nakoľko sú medzi ich komponovaním aj dvojročné rozdiely, znejú niektoré skladby dosť rozdielne. Vedome sme k folklóru nikdy neinklinovali, ale osobne si myslím, že kapela, ktorá zaujímavo a dobre skĺbi slovenský folklór s novými progresívnymi hudobnými štýlmi to môže dotiahnuť poriadne ďaleko aj z medzinárodného hľadiska. Veľmi rád by som viacej využíval už spomínanú fujaru alebo drumbľu. Gitary v Da Songu sú dosť abstraktné a boli jedny z prvých, ktoré som vôbec nahral...


P.Š.: V niektorých skladbách na Plochách (najviac asi v Sare), cítiť ducha Jeana Michel Jarreho. Podobne pracuje napríklad Air a ďalšie francúzske skupiny, ktoré Jarreho považujú za klasiku žánru a retronávraty za inovatívne. Počujem to tam len ja, je to teda náhoda, alebo ste chceli dosiahnuť práve tento efekt?

I. I.: No zámer to určite nebol, i keď Jarreho mám rád. Pri Sare som sa pohrával s chvením a vibrovaním basy, od toho sa to potom odvíjal celý motív. Takže asi náhoda.


P.Š.: Padli tu pojmy ako dark ambient, temné plochy, avšak už na _Faces_ cítim určitý optimizmus, hlavne v „klavírnych“ sólach…

E. M.: Máš pravdu. _Faces_ bol relatívne pozitívny album. Ten optimizmus asi pramenil z toho, že sme len začínali a ja osobne som bol dosť ohúrený možnosťami syntetizátorov, ktoré sme vtedy takmer výlučne používali. Tento „radostný“ stav sa asi premietol do skladieb. Aj preto skĺzlo _Faces_ miestami do infantilnosti.
I. I.: Pôvodne sme chceli byť veľmi temná kapela, ale vypálilo to tak, že jeden náš známy nás označil za ,,plážový ambient“.

P.Š.: Ako prebieha proces skladania, respektíve nahrávania jednotlivých skladieb?

I. I.: Väčšinou spoločne rozvíjame základný motív, ktorý vychádza buď odo mňa alebo od Emila, ktorý nahrá gitary na ktorých staviame, alebo sa chytíme textu a z neho vyplývajúcej melódie od Dady. Programovanie bicích a elektroniky plus kompozície, aranžmány a výsledný mix na PC sú mojou parketou, pričom Dada to celé priebežne dolaďuje. Emil nahráva resp. sampluje gitaru, prípadne iný akustický nástroj a iné syntetizátorové zvuky, výsledný produkt je málokedy prácou len jedného človeka. Častokrát sa pri starších skladbách dohadujeme, kto ktorú časť vlastne zložil...

P.Š.: Používate vzorky z iných, už nahratých skladieb, alebo Emil všetko prednahráva?

I. I.: Na rozdiel od väčšiny elektronikov my používame takmer výlučne vlastné zvuky, okrem zopár hlasových samplov nič nie je preberané či samplované. To ale neznamená, že som proti samplovaniu, napr. taký Amon Tobin – je až neuveriteľné, ako dokážu takíto ľudia harmonicky zladiť také rôznorodé útržky iných skladieb a samplov do nového, fascinujúceho celku.
E. M.: Skutočnosť, že si nahrávame zvuky sami je do veľkej miery spôsobená tým, že máme relatívne dobré mašinky. Myslím, že je ľahšie si niečo zložiť, nahrať a získať originálnu stopu ako počúvať a vyberať z kvanta samplovacích diskov.


P.Š.: Ako vznikali texty k najnovšiemu albumu? Viem, že ste pri ich komponovaní využili dosť netradičné postupy. Môžete nám ich priblížiť?

D. M.: Princíp komponovania takýchto textov vznikol z Michaelinej iniciatívy, aj keď to čo počuť na albume je už viac-menej môj systém skladania. Ide o mechanické kombinovanie slabík slov už existujúceho celku, tak aby vznikali zreteľné slová, ktoré môžem spájať do viet, potom frázovať a popri frázovaní súčasne tvoriť melódiu.


P.Š.: Môžeš mi prezradiť, aké „existujúce celky“ si použila, alebo je to irelevantné?

D.M. Existujúce celky v tomto prípade znamená, že ak si práve čítam taliansku kuchárku a v texte (vo forme) vidím iný celok, urobím to. Obsah pôvodného textu pre mňa nie je prioritou, aj keď sa mi stáva, že vidím medzi mojim a pôvodným textom súvislosť. Napríklad jeden text, ktorý som vyskladala z rozprávky o narodení Ježiška nakoniec vyznieva ako modlitba. Tento dojem môže samozrejme posilniť aj melódia.

P.Š.: Skladba Gerlach sa objavila na výberovke Megasoft Office 2005 prestížneho francúzskeho vydavateľstva F Communications, na ktorom napríklad začínal aj Ludovic Navarre aka
St. Germain a iní medzinárodne uznávaní umelci. Ako došlo k spolupráci s F Commom a čo to pre vás znamená?

I. I.: V minulom roku sme nadobudli dojem, že sa za našu hudbu nemusíme hanbiť a môžeme ju prezentovať aj navonok, tak sme rozposlali demá žánrovo príbuzným vydavateľstvám. Niektorí sa ozvali, že je to fajn, ale nepasuje to do či už ekonomickej alebo hudobnej stratégie toho ktorého labelu. No a jedného dňa sa ozval F-communications, že pripravujú ďalší diel výberovky Megasoft Office a chceli by tam dať náš Gerlach. Nebolo čo riešiť...

P.Š.: Dobre, ale zmenilo sa niečo? Z vašich odpovedí cítiť skromnosť, takže nepredpokladám, že by sa o vás novinári bili a mobilným operátorom by vzrastali tržby kvôli vyzváňajúcim bookingovým agentom.

I. I.: Zaznamenali sme väčší rešpekt zo strany promotérov či kritikov. Na Slovensku to už zrejme tak chodí, že kým niečo nedokážeš vonku, nič neznamenáš. Neviem, či je to dobre alebo zle, v každom prípade by sme si mohli viac vážiť domáce veci.
E. M.: Pravdupovediac mam pocit, že rastúca odozva je do veľkej miery spôsobená skôr vydaním nového albumu. Účasť na Megasofte nás samozrejme zviditeľnila, ale asi je priskoro na hodnotenie pozitív, ktoré nám priniesla. Niekedy mám pocit, že aj keby sme zajtra vyšli napr. na WARP-e, veľa by sa toho z hľadiska nášho postavenia na slovenskej scéne nezmenilo.
I. M.: Možno by pomohlo remixovať Madonnu... 

P.Š.: Keď sme pri tých remixoch, nedávno som počul na debutovom albume skupiny Noisecut váš mix ich skladby Vesmírna cesta. Máte radi tento druh spolupráce, alebo inak- ako sa staviate k ponukám remixovať skladby (nielen) kolegov?

E. M. Ak nepočítam remix na našu skladbu Ice cubes, tak remix skladby Vesmírna cesta bol prvý remix, ktorý sme robili a pravdupovediac sme s ním veľmi spokojní. Radšej sa venujeme vlastnej produkcii, ale ponuku zremixovať zaujímavý track by sme určite neodmietli.
I. I.: Je to veľmi zaujímavá výzva pohrať sa s motívmi niekoho iného a naaranžovať veci po svojom a tak využiť širokú škálu možností, ktoré dnes počítače ponúkajú.

P.Š.: Sledujete súčasnú slovenskú hudobnú scénu? Čo vás z nej v poslednom období najviac zaujalo. Aká je v nej vaša pozícia?

I. I.: Jasné, že sledujem, mám doma celkom slušnú zbierku domácej elektroniky, napr. všetky tituly od DeadRed rec. – veľmi dobrý je posledný Abuse či výberovka remixov, výborné sú tiež click´n cuty od človeka, čo si hovorí Barbie Idijot či od Aleksa Svaensona... Výborný ambient robí Charon, i keď niekedy až príliš ponášajúci sa na severskú scénu. Na pódiu sme sa stretli s Tonym Grankom, jeho melodický a hravý prístup však asi ešte nebol zachytený na nijakom nosiči. Občas si tiež vypočujem menej elektronické slovenské veci ako napr. Noise Cut či Barflies. Aktívni sú tiež noiseri okolo zoskupenia Urbsounds, ich veci však málokedy vydržím počúvať dlhšie ako 10 minút. No a potom mám doma veľa českých CD: Nierika, Floex, Exctasy of Saint Theresa a kopec ďalších. Ale otázka zrejme smerovala na celú slovenskú scénu, z nej ma zaujal posledný album Petra Lipu na Lasicove texty, borci ako Müller či Kirschnerová sú mi sympatickí tým, že idú svojou cestou.... Páči sa mi, že slovenská scéna je čoraz viac rozmanitejšia, každý si nájde svoje, od SuperStar až po country.
E. M.: Sledujem. Podieľal som sa na vydaní kompilácie vydavateľstva Ambsine, kde som získal celkom dobrý prehľad o slovenskej elektronike. Okrem kapiel a projektov, ktoré vymenoval Igor, ma z elektroniky ešte celkom zaujal Eau de Toilette a potom niektoré veci od Burlasa. Myslím, že veľmi veľkým problémom je slabá propagácia a fakt, že aj tie kapely, ktoré aktívne hrávajú nemajú veľakrát vydaný žiaden nosič. Za dobré slovenské kapely vo všeobecnosti považujem Abuse, Ľahkú Múzu, The Jelly Belly a potom niektoré metalové kapelky.
D.M. Ja mám v sledovaní hudby ako takej trochu stagnujuce obdobie, závisí to od toho, čo sa momentálne deje v mojom osobnom živote. Ak niečo sledujem, alebo počúvam, väčšinou sú to hlasy, texty, pozerám sa na hudbu ako na celok. Momentálne nemám favorita, ktorého by som si púšťala všade, je to zvláštne, ale za posledný polrok som najviac ocenila ticho. Tento stav už nepotrvá dlho, už len preto, že nad tým rozmýšľam.

P.Š.: Tak to by ma fakt zaujímalo, ktoré matalové kapelky sú na tvojom zozname?

E.M. Nemôžem povedať, že by som ich aktívne počúval, ale napr. Morgain alebo Depresy. A ešte som zabudol spomenúť The Last Days of Jesus, ktorí hrajú gothic rock.
I. I.: Mne sa tiež páčia niektoré metalové kapely, napr. My Dying Bride či Slayer. A celý minulý polrok som počúval posledný album od Metallica.

P.Š.: Na čom momentálne pracujete? Kedy si budeme môcť vypočuť ďalší album?

I. I.: Momentálne čakám na inšpiráciu a rozmýšľam nad novými prístupmi.... Moje civilné zamestnanie ma dosť vyčerpáva. Teraz len mixujem novú skladbu, čo je len technická práca. Album zatiaľ neplánujeme, skôr by sme chceli viac skúšať a hrať s našim novým klarinet-saxofonistom, ak bude mať na nás čas.
E. M.: Ja som tiež viac-menej v latentnom štádiu. V poslednom čase si hrám na gitarke alebo synťáku. Chcel by som byť pri komponovaní nových vecí kritickejší a pripraviť toho viacej, aby bolo z čoho vyberať. Aj keď sa to na prvý pohľad možno nezdá, veľmi veľa času zaberie príprava živých vystúpení, na ktorých je stále čo vylepšovať.
D.M. Ja som objavila čaro práce s textom. Veľmi sa teším z toho že môžem takto pracovať, resp. prácu s textom využívať aj v samotnom štúdiu na VŠVU a v umení vôbec. Snažím sa robiť aj na vizuálnej stránke živého hrania. Chcela by som zlepšiť celkový vizuálny dojem a samozrejme viac sa uvolniť, pretože na mňa spadá väčšina očí a ja im chcem ukázať viac.

Rozhovor: Peter Šulej




labely
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0-9 | *
!K7 100%
100PROmotion 11 Fingers
12K 12XU/Rock Action
1972 2062
20|20|20 30 Hertz
36 Chambers 37d03d
3D 3rd Stone
4 Men With Beards 4AD
4AD / Mobile Fidelity 4AG/Vinyl 180
4MG Records 5000 Records
84x 8f
A Band Apart A Records
A&M Business A&M Records
A-Zap Records A.I.C.
A.P.C. Section Musicale Aagoo
AAZ Abeano
ABKCO Music & Records Absolute
Absolutely Kosher Abstract Dragon
Abstrait Accent
Accidental Acrobat Music Limited
Act Adowa
Adult Contemporary Aeolus
African Dance Afro Sambas
AG Records Agentúra Džem
Agentura Joma AGF Producktion
Ajabu! Ajlavmjuzik
Alba Alef
Alia Vox Alien 8
Aliud All Saints
Alpha Alternative Tentacles
Altin Village & Mine Alto
Amarkord Ambsine
American Dust American Laundromat
Amiinamusik AMS
Anagram Music Analogue Enhanced Digital
Andre Deutsch Angel
Angelika Koehlermann Animal Music
Another Late Night Ant Zen
Anthology Anti
Anticon Apart Records
Apex Apple
April Aranos
Arc Music Archiv
Ariola Arista
Armada Art Beat
Art Of Groove Arta
Artattack Artcore Music
Arteria Artforum Pezinok
Artful Artistry
Artoffact Arts
Arts & Crafts Ascobans
Ash International Asm
Asphalt Tango Asphodel
Associazione Sheherazade Asthmatic Kitty
Astree Asylum Recordings
Ata Tak Atavistic
Atlantic Atlantic Curve
Atma Classique Ato
Attack Audio Fidelity
Audiogram Audiosphere
Audite Auditorium
August Day Automatique
Avie Ay (Japan)
B1 Records B13
Ba Da Bing! Bacillus
Bad Afro Bad Seed Records
Badman Balloon Ranger Recordings
Bang Bar/None
Barclay Barely Breaking Even
Batch Control Batra
Battle Beatball Music
Beatservice Because
Because Music/Elektra Bedroom Communities
Beggars Banquet Bella Union
Bertus Label Best Seven
Beta-lactam Ring Bethlehem
Big Brother Big Cat
Big Frog Big Hit Entertainment
Big Life Management Big Machine Records
Biophon Birdman
BIS Black Acre
Black Hill Records Black Mammoth Records
Black Mark Black Vinyl
Blackened Blackest Ever Black
Blackline blanco y negro
Blast First Bleek Records
Blick Street Blind Rope
Blitz BlowBack
BlubaLu Blue Chopsticks
Blue Horizon Blue Lizard
Blue Note Blue Orchid
Blueprint BMG
Bob Media Bone Voyage
Born Bad Box Of Cedars
Bpitch Control BR Music
BrainZone Brassland
Bridge Brilliant Classics
Broken Spine Brownswood
Bruuder BTF
Bubble Core Buda Musique
Bureau-B Burning Bowl
Burning Shed Burnt Toast
Buteo Butler
Buzzin Fly Byelobog Productions
Caciocavallo Cadiz
Caldo Verde Calibrated
Camilio Camobear
Canyon Capitol
Capriccio Cargo
Caroline Carosello
Cashen´s Gap Castle Music
Catskills Records CBS Records
CDR Celtica Napoleana
Challenge Challenge Classics
Champion Chandos
Channel Classics Charly
Chateau De Versailles Chemikal Underground
Cherry Red Chillosophy
Chillosophy Music Christophorus
Chrome Dreams Chrysalis
Cinefonia Records Cinevox
Circa Cirque Du Soleil
City Canyons City Centre Offices
City Slang City Zen
Classical Gallery Classics For Pleasure
Cleopatra Records Cloudland
Clouds Hill CMA
Cmajor CMG
CMP Coast To Coast
Cobalt/Frikiywa Cobraside
Cog Sinister Coil
Cold Spring Collectables
Collision Records Columbia
Columbia Legacy Combination
Communion Label Compost
Compost*JCR Concord
Confront Connective
Consouling Constellation
Construct Destroy Convoy Un.Ltd
Cooking Vinyl Cooking Vinyl/Koka
Coolmusic Cope
Copperfield Communications Coptic Cat
Coptic Cat/The Spheres Cortizona
Cotillion Counter Records
Coviello Classic CPL Music
CPO Deutschlandfunk Craft
Crammed Discs Crammed Discs * Cramworld
Crammed Discs * Language Crammed Discs * Made To Measure
Crammed Discs * Selector Crammed Discs * SSR
Crammed Discs * Ziriguiboom Creation
Creative Vibes Creazioni Artistiche Musicali
Crimson Crucial Blast
Crumb Cryptic Corporation
Culburnie Culture Club
Culture Factory Cyclops
Cylence D.G Diffusion
Daft Life Ltd. Dagored
Dais Dalekko
Dama Dama Damaged Goods
Danilo Daptone Records
Dark Entries Dark Horse Records
Darla Das Modular
Dead Oceans Deadred
Deadred / Starcastic Death Waltz
Decca Deeplay Music
Delerium Delta
Demon Dene Jesmond Enterprises Ltd.
Denovali Dependent
Desoto DetErMine Records
Detour Deutsche Grammophon
Deviant DFA Records
DGG Karajan Gold DGM
Dialogo Dicristina
Die Stadt Different
Difontaine Diggers Factory
Digitalis Dimple Discs
DiN Dirter
DIS Dischord
Discipline Disco Gecko
Diskant Disney
Disney Nature Diva
Diverzita, o.z. Divine Comedy
Divine Frequency Divyd
DMGN DNM
Do Yourself In Doctor Bird
Dog Triumph Dol
Domino Domo
Dot Doublemann
Down At Dawn Downsall Plastics
Doxy Cinematic Drag City
Dro-Spa Drunken Fish
Duophon Duophonic/Electra
Duplicate Records Durtro / Jnana
Durutti.com Dutton
Dynamic E Works
Eagle Eagle Vison
Earmusic Earth
East/West Eastblok
Eastern Glow Easy Action
Easy Star Echo
Echo Beach Eclipse
ECM Edel
Editions Mego Edsel
EEG Editions EG Records
Eighteenth Street Lounge Eimsbush
Electra Elemental
Elen Elephant Records
Elision Fields Eloquence
Em:t EMI
EMI/Virgin Emika
Emmo Biz Emperor Jones
Emperor Norton Enja
Enjoy The Ride Entenpfuhl
Entertainment Supplies eOne
Epic Epitaph
Equation Erased Tapes
Erato Eruption
Eskaton ESL
ESP-Disk Essay
Essence Music Ether Sounds
Euphonious EuroArts
Eurotrend Ever
Evolver Excelsior
Exit North Records Exitab
Experimedia Eyes Wide Shut Rec.
F-Communication Fabric
Fabrikken Facil
Factory Benelux Factory Records
Faithless Faitiche
Family Affair Far Out Recordings
Farol Fat Cat
Fat Possum FAX +49-69/450464
Felmay Fiction
Fierce Panda FIERCE PANDA
Filmfreak Finders Keepers
Fine Print Fire
Fire Soundtracks Fish People
Fly Agaric Fly Music
FM Audio FNM
Follow Up Fonix Music
Fons Fontana
Foreign Family Collective Forever Living Originals
Forlane Forza
Four Music Fourth Dimension
Frea Free Porcupine
Freedom To Spend Frequent Fires
Friday Music Friends of Friends
Frontiers Frost World
Fruitcake Music FSOL Digital
Fueled By Ramen Fulfill Music
Full Moon Forum Fulldozer
Function 8 Furious Rose
Future Classic Fuzz Club
G-STONE Gael Linn
Gala Galaxia
Galén Galleria
Gammon GDM Music
Geffen Geographic
Georges V GERGAZ
Gerrard Records Gerry Anderson Records
Get On Down Ghostly International
Gimell Records Gimme Gimme
Glacial Movements Glass Modern
Gliss Glitterbeat
Glitterhouse Globalist Industries LLP
Glossa Gnomon Song
Go! Beat Go! Disc
go2stage Goat Eater
Gold Standard Laboratories Gold Tooth
Goliath Records Gomma
Gondwana Goner Records
Good Heart Goodbye Records
Goodfellas Goofin
Googfellas Gorgon Records
Green Linnet Gregor Agency
Grob Grönland Records
Groove Attack Ground Fault
Guruguru Brain H-Labels
Hailstone Haldern Pop
Halidon Hallcat
Hallmark Halloween Society
Hammerbass Hannibal
Hanson Hänssler Classic
Häpna Happy Few
Harmonia Mundi Harp & Co
Having Fun Headphone
Headphone Dust Heads Up
Hearts of Space Heavenly Records
Hed Arzi Heidrunar M.
Helen Scarsdale Agency Helios
Hev-Het Tune Hevhetia
Heya Hifi HFN
Hidden Art High Fidelity
High Noon Higher Ground
Hinterland His Master Voice
History Always Favours The Winner History Of Soul
Histrionic Hodder & Stoughton
Holy Mountain HomAleph
Home Brew Home Normal
Hometapes Honest Jon's Records
Hoob Jazz Hoodie Allen LLC
Hospital Hostess
Hot Elephant Music House of Classics
House of Mythology Hudobný fond
Humpty Dumpty Records Huume Recordings
Hyperdub Hyperion
Hypertension Ice
Ici D' Ailleurs ICR
ICS Idol
IHT Records Il Manifesto
Il Popolo Del Blues Ilk Music
IMC Music Immortal
Imperativa Impex
Important Impulse
In My Room In The Red
Incunabulum Independent
Indiasound Indies
INDIES MG Indies Scope
Industrial Inertia
Infectious InFiné
Infinite Fog Infracom!
Infraction Ingrooves
Innovative Inside Out
Integral Distribution Services International Anthem Recordings K7
Interscope Interstate
Intolerancia Intro Collection
Intr_version Intuition
Invada Invisible
Invisible Hands Ipecac Records
Irma Isba Canada
Island ISO
Jackpot Jade
Jagjaguwar Jaro Medien GmbH
Jaromír Nohavica Jazz Detective
Jazz Images Jazz Track
Jazz Wax JCR
Jenka Jester
Jivamukti * Meta Jive
JL Records JMS * Cream
Jnana Joyful Noise
Jubilee Julm
Jumpin & Pumpin Jungle
JVB Records JVC
K-Scope K2
K7 Kaiser
Kajmere Sound Karaoke Kalk
Karl Records Keytone
KIFF SM Kill Rock Stars
Killer Pimp Kimi
King Dada King Street
Kingston Kitten Charmer
Kitty-Yo Klanggalerie
Klein Klein Records
Klimt Kobalt
Kobalt Moon Kom Fut Manifesto
Kompakt Konkurrent
Kontor Kooky
Kopanka Korm Plastics
Korova Kraak
Kranky Krunk
L.D.N. Records La Cooka Ratcha
Lab Label Bleu
Laboratoire Ladomat 2000
Lakeshore LALA Slovak Music Export
Language Of Stone Large Music
Lark Laser Media
Late Night Tales Lava Records
Lavagance Lazytapes
Le Rat des Villes Leaf Label
Legacy Leiter
Lens Lento Records
Les Disques Du Crepuscule Les Disques Du Soleil Et De L'Acier
Let Them Eat Vinyl Liberation
Lidar Light In The Attic
LIL' CHIEF RECORDS Lilith
Lil´Chief Lindberg Lyd
Linn Lion Head
Liquid Sound Design Little Idiot
Lo Recordings Loadstar
LOM London
Long Distance Loosen Skroo
Lost Tribe Sound Lounge
Lovemonk Lovestreet
LP Studio Slovakia LSO (London Symphony Orchestra)
Luaka Bop Lucky Dog
Lumberton Luna
Lusafrica Mack Avenue
MADFISH Magda
Magic Bullet Mai Lei Bel
Mailboat Records Malicious Damage
Malicious Damage Records Manifesto
Mariinsky Marina
Marrakech Recordings Mascot
Mass Appeal Masterworks
Matador Materiali Sonori
Matus Maverick
Mazzo MDG
Mediálny inštitút Medium Productions
Mego Melody Resort
Membran Memory Lane
Memphis Industries Mengi
Mental Telemetry Mercer Street
Merchandise Mercury
Mercury KX Mercury/Phonogram
Merge Meta
Metal&Dust Metamatic
Metro Doubles Metro Select
Metropolis Mexican Summer
MGM Miasmah
Micro Fibres Midheaven
MIG Milan
Milano 2000 Millenium Records
Mindbase/Dependent Ministry Of Sound
Minority Records Mirage
Mirasound Miro Agency s.r.o.
MiruMir Misery Guts Music
Misplaced Mister E
MNHPA Mo Wax Recordings
Mobile Fidelity Sound Modern Harmonic
Modular Moja muzika
Molar Mom+Pop
Mondo Melodia Mondo Music
Monika Monitor
Monkey Puzzle Monkeytown
Monkeywrench Monodeluxe Records
Monoscope Monte Stella Records
Moosicus Morr Music
Mosz Motown
Mr Bongo MSI
Mufonic Multicolor
Mundo Muschihaus Rec.
Musex Mush
Mushroom Music Brokers
Music Club Music For Dreams
Music For Nations Music On CD
Music On Vinyl Musica
Musica Maxima Magnetica Musikain
Mutant Mute
MVD My Bloody Valentine
Mystic Roots Mythras
N D N5MD
Nagaoka Naim
Naive Napalm
Narada Nature Sounds
Naxos Naxos World
Negative Gain Neo Acustica
NERUS Nettwerk
Network Neurot
Neurot Recordings New Continent
New Earth New Sound Dimensions
New State Music New Voodoo
New West Records, Inc. New World Records
Newton Classics Next Era
Night School Night Time Stories
Nimbus Ninja Tune
Ninja Tune * Big Dada Ninja Tune * Brainfeeder
Ninja Tune * Chocolate Industries Ninja Tune * Counter
Ninja Tune * Foreign Family Collective Ninja Tune * Hombre
Ninja Tune * If Music Ninja Tune * Journeys By DJ
Ninja Tune * Motion Audio Ninja Tune * Ntone
Ninja Tune * Quannum Ninja Tune * R'COUP'D
Ninja Tune * Technicolor Ninja Tune * Werkdiscs
Ninja Tune* Monkeytown Records Ninja Tune*Ahead Of Our Time
Ninja Tune*Outlier Ninth World Music
NM Code No Nine
No Paper Records Nocturne
Noel Noise Traxx
Nomark Nonesuch
Nonplace Nordic Music Society
Nordic Notes Normal
Northern Electronics Northern Spy
Not Now Nota
Note 1 Music Novamute
Nový Populár NS Com
Nuclear Blast Records Nude Records
Nueva Onda Numero Group
Nuphonic Obuh
Ocora - Radio France Oehms Classics
Okeh Omnivore
On the Corner On-U Sound
One Little Indian One Planet
One Way Opal Limited
Opcion Sonica Opium (Arts) Ltd.
Opus Orange Mountain Music
Oreade Org
Originalton West Origo Sound
Oroom Ost
Other Music Other Side Of Desire
ottone pesante Out Of Line
Overcoat Ozit-Morpheus Records
P-Vine Pagoda
Palm Pictures Pan
Pandora Art Panegyric
Panic Button Pantheon
Para Paradogs
Parlophone Partisan
Passion Pauls Musique
Pavian Records Paw Tracks
Payjay Productions Peacefrog
Pendragon Pentatone
Perfecto Perific
Perpetual Flame Ministr Peter Adamov
Peter Nagy Music Petrus
Phantasy Sound Phazz-A-Delic
Philips Phisteria
PHR Piano
Pieros PIL Official
Pink Flag Pink Floyd Records
Piper Records Piranha
Plain Recordings Planet
Planet Mu Plateau
Play It Again Sam Play On
Pleasure Dome Plus GSM
Poetihop Poets Club
Point Poker Flat
Poli5 Poli5/Vlna
Polydor Polyglobe
Polygram Pompeii
Ponderosa Music&Art Ponderossa
Pondlife Pop
Popron Portrait
Potomak Pottheadz
Poutníkova četba Pow
PPE Prawn Song/Ato
Precordings Preisner Production
Prescription Music Prikosnovenie
Primary Wave Music Priory
Private Pro-Zak Trax
Profound Lore Projekt
Prolifica Inc. Promotone BV
Propaganda Productions Propeller
Proper Prophecy
Proto Sites Provisorium
Provogue Prudence
Psychic Hotline Psycho Records
Public Transit Recordings Puget Sound
PunkFunkGenius Pure Noise
Purplesoil Purrr
Putumayo Pygmalion
Pylon Records Quango
Quarterstick Quartet
Quartz Quatermass
Quazi Delict Quecksilber
Queen Production Question Mark Records
Quintone R&S Records
R'COUP'D Radiation Deluxe
Radio Bongo Radio France
Rainbow Quartz Random Noize
Rare Live RareNoise
Ras Records Raster Noton
Rather Interesting Raw Fusion
RCA Re-Active
Real Gone Real Music House
Real Something Real World
Reclamation Recomposed
Recording Arts Records Of Interest
Red Egyptian Red Eye
Red River Entertainment RedBlack
Reel Music Reincarnate
Relapse Repertoire
Reprise Republic
Requiem ReR
RES - Registrazioni E Suoni Resonant
Resonating Wood Recordings Respect
Restless/Rykodisc Resurgence
Retro Doubles Reverberation Appreciation Society
Revisited Rhino
Rhymesayers Entertainment Rhythm & Blues
Rhythm Section International Richtig Music
Rise Records Rising Apalachia
Roadrunner Records Robi Droli
Robotic Empire Rock Action
Rock Off Rockathon Records
Rocket Girl Rocket Science Ventures
Roir Rolling Heads
Roof Music Room 40
Root Strata Rough Trade Records
Rough Trade Records*Tugboat Rounder
Royal Music Royal Philharmonic Orchestra
Royale Ear Force/Cinesoundz Rubber
Rubric Ruffwood
Rumble Rump Recordings
Rumraket Rune Grammofon
Rustblade RX:TX
Rykodisc S.T.P.
Sacred Bones Saddle Creek
Sam System Samadhi Sound
Sanctuary Sargent House
Schema Schizophonic
Schnitzel Schola Gregoriana
Schoolkids Schyzo Records
Second Language Secret City
Secretly Canadian Section 1/ Partisan
Sedimental See Thru Broadcasting
Self Distribuzione Sexy Intellectual
Shanachie Shitkatapult
Shout! Factory Silber
Silentes Silva Screen
Silver Sprocket Silvertone
Simple Machines Simply Vinyl
Sire Six Degrees
Skam Skauting
Skint Skye
Slash Slnko Records
Slovenský rozhlas Slovenský skauting
Slow Down Slowcraft
Slumberland Records Small Stone
Smalltown Supersound SME Austria
Smekkleysa Smells Like Records
Smith Hyde Prod Smithsonian Folkways
SMO Recordings Smoeff
Snapper Snapper Music
So So Dense
Soda Pictures Soleil Apres Minuit
Soleilmoon Sona Rupa
Sonar Sonar * Best Seven
Sonar Kollektiv Songs For the Def
Sonic Boom Sonic Cathedral
Sonic Pieces Sonic Youth Records
Sonig Sonnedisk
Sonore Sonovox
Sony Classical Sony Japan
Sony Legacy Sony Music
Sony Music / Columbia Sony Music / Mute
Sony USA Sony/Venusnote
Soul Dog Soul Jazz Records
Soul Mining Soul2Soul
Soulbeats Soulfood
Sound Of A Handshake Sound Pollution
Sounds Of Subterrania Sounds True
Soundtrack Factory Soundway
Sour Mash Records Souterrain Transmissions
Southern Southern Lord
Space Age Recordings Spacelab9
Spalax Spanish Prayers
Spark The Fire Spectrum Music
Specula Spheres
Spheres Four Spinaker
Spinefarm Spirit Voyage
Spunk Records SPV
Starcastic Starlight Furniture
Statler&Waldorf Staubgold
Stereo Deluxe Steve Jansen Production
Stomp Store For Music
Straight Ahead Strap Originals
Strata Streamline
Strictly Rhythm Stroboscopic
Struny podzimu Strut
Stuart McCallum Stunvolume
Sub Sub Pop
Sub Rosa Sub Rosa/Quatermass
Sublime Frequencies Suburban
Subway Sugarhill
Sula Records Sunday Best Recordings
Sunset Blvd Records Sunshine
Super High Quality Superior Viaduct
Supersonic Revolutions Supraphon
SureTone Records Surfdog
Surikata Records Surrender All
SW Records Swim
Synsound Production Tabou1
Tademus Talitres
Tangled Up! Tapas
Tapete Records TC Lemons
TE Records Team Love
Tee Pee Telarc
Temporary Residence Tempted
Teorema Terrestrial
Testament Text
TF1 Musique The Creeping Bent Organisation
The Rare of Birds The Reverberation Appreciation Society
The Social Registry Third Man Records
Threshold House Thrill Jockey
Thru Thoughts Tidal Wave
Tiger Entertainment Tigerbeat 6
Tim Time Recording
TMR/XL Tokuma
Tomáš Klus Tomato
Tomlab Tommy Boy
Tompkins Square Tonar
Tonefloat Too Pure
Toshiba Tôt Ou Tard
Touch Touch * Firework
Touch * OR Touch And Go
Touch Seven Touch&Go/4AD
Tough Love Traditional Crossroads
Traffic Transgressive
Transmission Transplant
Transversales Disques Traumton
Trax Of Interest Treshold House
Tri Angle Trikont
Trisol Music Trocadero
Trojan Tronic
Tronics/Pacrec Trouble In Mind
Tru Thoughts Trust The DJ
Trust The DJ/Matrix Tursa
Tweed Twilight
Two Gentlemen Type
Tzadik Ubu Collection
UDR Ugar
Ultimate Ultimate Dilemma
Ultra Vybe Unfall Productions
Union Square Unique
United Classics United Jnana
United States Of Durtro Universal
Universal Classic Universal Norway
Universal Slovak Upset the Rhythm
Urbsounds Collective Utech
V2 Valentine
Varese Sarabande Velka Potreba
Venkow Versatile
Vertigo Verve
Vhf Victor
Vienna Scientists Vilma Records
Vindig Vinyl Factory
Vinyl Lovers Vinyl Magic
Vinyl Passion Violent Drum
Virgin Virgin Classics
Virgin France Virgin USA
Vitamine Viva La Musica
Viva Musica! Vivid
Vivo Records Vlna
Voiceprint Voices Music & Entertainment
Voices Of Wonder Voodoo Rhythm
Wagram Wall Of Sound
Walt Disney Home Wargod
Warner Warner Classics
Warner Music/Detour Warp
Water WaterTower Music
Wax Love Wax On
Wax Time Wax'N'Soul
Waxwork Records WDR
We Release Wtf We Want WEA
Wedge Wegart
Welk Well Tempered
Weltraum Weltschmerzen
Werkdiscs Westdeutscher Rundfunk
Western Vinyl Westpark Music
Wewantsound What a Music
While She Sleeps White Swan Records
Wichita Wiiija Records
Winspear Woe To The Septic Heart!
Woo Me Woodsist
Wool Recordings Workers Institute
World Circuit World Entertainment
World Flag World Serpent
World Village Wrasse
X Production X2
Xenophile XL Recordings
Xxim Records Ya Basta!
Year0001 Yep Roc
Yogini Young Aspiring Professionals
Young God Young Tiki
Young Turks Zebra Traffic
Zeit Distribution Zero To One
Zeta Zero * Follow Up Zic Zac
Zig Zag Territories Zirka
Zorba Music Zucker
Žudro Zune Trade
Zyx Music ~scape
interpreti