
Londýnsky elektronik Max Tundra štýly nerozlišuje. Využíva moderné technológie i predpotopné moduly. Je to špičkový muzikant, hoci zvládol len 10 lekcií hry na klavír. Má nadhľad a belmondovský šarm. Fantázia.
Na prvé počutie máte pocit, že ste tvrdo konfrontovaný s dielom šialenca. Toto už nie je rôznorodosť, ale spomalený záber hlavy, explodujúcej od prebytku vlastnej fantázie a napočúvanej hudby. Na druhé počutie sa zdá, že autor nevie poriadne hrať, programovať ani aranžovať. Často nenaladené nástroje buď burácajú, alebo ich takmer nepočuť. Na tretie počutie ma dostal.
Max Tundra je vtipný dobrodruh, ktorý podobne ako povedzme Stock, Hausen & Walkman zliepa buď vlastné dekomponované štruktúry, alebo kruto vykosťuje triviálne popevky iných. Vyžíva sa v kontraste takzvaných moderných technológií i zvukového primitivizmu predpotopných modulov a syntezátorov. Pod jeho rukami však aj Roland 606 či Korg Poly 800 žijú a dýchajú viac ako nejeden symfoňák. A zo zákrut, ktoré berie i v tempe 150 bpm s belmondovským šarmom, naskakuje človeku husia koža rozkoše z muzikantstva a nadhľadu. Štýly nepozná. Lepšie povedané, nerozlišuje ich.
Hudba bez zábran
Max Tundra, vlastným menom Ben Jacobs tvrdí, že ho zásadne ovplyvnili len Gustav Holst, Art of Noise, 10cc a Nik Kershaw. A hneď prvý track nového albumu Some Best Friend You Turned Out To Be, pilotný singel Cakes, má intro nie nepodobné Kershawovmu megahitu The Riddle. Vzápätí sa ale rozbije do hľadania správneho zvuku syntezátora, a keď sa už-už zdá, že ho našiel, nastúpi skorodisciplinovaný maťkovský bigbít s frenetickou trúbkou ako nie práve očakávaná pointa. Tundra sa dobre kamaráti i s hudbou Freda Fritha či nebohého Snakefingera. Má ich ekvilibristiku (alebo ju aspoň šikovne predstiera – sám priznáva len pár desivých lekcií hry na klavír v útlom veku) aj ironický úškrn. Tradičnú hudbu Oceánie a prostoduché klepkanie steel drums podloží rytmickou slučkou zo zvukov avizujúcich príchod hovoru na mobil, položený v blízkosti reproduktora. Z lo-fi záznamu, pravdepodobne použitého zo znelky nejakej dementnej TV-súťaže, po chvíli vylezie priam zornovský freejazz a improvising. Ako keby Mouse on Mars stratili posledné zábrany. Fantázia.
Label Warp opäť v akcii
Osud Tundrovho singlového debutu je v podstate príznačný pre jeho aktuálnu tvorbu. Unesený štýlom drum'n'bass nahral pieseň Children at Play a rozposlal ju štyridsiatim labelom, vydávajúcim tento typ muziky. Väčšina z nich nezareagovala vôbec, zopár demáčov sa vrátilo s postrehmi ako „hudba, čo má priveľa nápadov" a „poslucháč sa často stráca v deji". Nahrávka napokon v roku 1998 vyšla na značke Warp Records. Od minulého roka Tundra okrem práce na svojom debutovom albume vytvoril iba remix skladby Helicon 2 na objednávku kapely Mogwai. Toho času plánuje spoluprácu s Kid606, The Monsoon Bassoon a DHR'S Sonic Subjunkies.
Daniel Baláž
5D